Professoren: Prof. Dr. Herbert Roeyers, Prof. Dr. Annemie Desoete, Prof. Dr. Jaap van der Meere (gastprofessor), Prof. Dr. Edmund Sonuga-Barke (gastprofessor)
Wetenschappelijke medewerkers: Karen De Block, Ellen Demurie, Mieke Dereu, Leen De Schuymer, Frauke De Weerdt, Mieke Meirsschaut, Tinneke Moyson, Griet Pattyn, Stefanie Pieters, Dr. Ruth Raymaekers, Vicky Samyn, Dr. Annemie Schepens, Inge Schietecatte, Pieter Stock, Martine Thys, Séverine Van De Voorde, Dr. Petra Warreyn, Dr. Roeljan Wiersema, Ann Winnen



Oproep tot onderzoek


Oproep onderzoek ADHD

- Leren kinderen met ADHD of dyslexie uit hun fouten? (8-12 jaar)
- De rol van temperament bij kinderen met ADHD of een autismespectrumstoornis (11-15 jaar)
- Beloningsonderzoek bij kinderen met autismespectrumstoornissen en kinderen met ADHD (8-16 jaar)
- Broers en zussen van kinderen met ADHD gezocht (6-14 jaar)
- ADHD, elk uur van de dag? (6-12 jaar)
- Miscommunicatie in het brein (8-16 jaar en 18-50 jaar)


Oproep onderzoek autismespectrumstoornissen

- Opvolging broertjes en zusjes (jonger dan 24 maanden) van een kind met een autismespectrumstoornis (ASS)
- Jonge kinderen met een autismespectrumstoornis: sociaal gedrag en communicatie spelenderwijs bekeken (<3 jaar)
- De rol van temperament bij kinderen met ADHD of een autismespectrumstoornis (11-15 jaar)
- Beloningsonderzoek bij kinderen met autismespectrumstoornissen en kinderen met ADHD (8-16 jaar)


Onderzoeksdomeinen


De onderzoeksgroep verricht voornamelijk fundamenteel onderzoek naar de psychopathologische mechanismen bij personen met een ontwikkelingsstoornis. Het onderzoek gebeurt zowel bij kinderen, adolescenten als volwassenen wat toelaat om de ontwikkelingsdimensie in rekening te brengen. Bijzondere aandacht gaat naar het cognitief en sociaal-cognitief functioneren. De belangrijkste stoornissen die worden bestudeerd zijn autisme en verwante stoornissen (autismespectrumstoornissen), ADHD en leerstoornissen. Dit fundamentele onderzoek draagt bij tot de psychologische theorievorming over de genoemde problematieken en heeft implicaties voor diagnose en interventie. Verder gaat er bijzondere aandacht naar psychofysiologisch (EEG/ERP/fMRI) onderzoek.

Belangrijkste lopende projecten:


Perspectieven


De onderzoeksgroep zal ook participeren in cross-nationale studies op het vlak van klinisch-psychologische interventies en genetica.



Representatieve publicaties


in press:
2008:
2007:
2006:
2005:
2004:
2003:
2002:
2001:
2000:
1998:


Oproep tot onderzoek


Oproep onderzoek ADHD


Leren kinderen met ADHD of dyslexie uit hun fouten? (8-12 jaar)

Doelgroep: kinderen met ADHD, dyslexie, of ADHD + dyslexie.
Uit een vorige studie van onze onderzoeksgroep bleek dat zowel kinderen met ADHD als kinderen met dyslexie meer fouten maken dan controlekinderen wanneer ze snel moeten reageren, zelfs bij heel gemakkelijke taken. De vraag is echter of dit bij beide stoornissen door dezelfde factoren veroorzaakt wordt. Om dit te onderzoeken zal het hersenfunctioneren tijdens het maken van een fout bekeken worden aan de hand van EEG metingen. Kinderen krijgen tijdens het uitvoeren van computertaken een soort muts op met electroden die de hersenactiviteit kunnen meten. Dit is volledig veilig en uiteraard pijnloos (zoals een cardiogram voor het meten van de hartfunctie).
Meer info bij Séverine Van De Voorde, mail: severine.vandevoorde@ugent.be, tel: 09/264 94 16.


De rol van temperament bij kinderen met ADHD of een autismespectrumstoornis (11-15 jaar)

Doelgroep: jongens tussen 11 en 15 jaar met een diagnose ADHD of een autismespectrumstoornis.
Aan de hand van dit onderzoek willen we een beter zicht krijgen op de oorzaak van de problemen die kinderen met ADHD of een autismespectrumstoornis ervaren. Meer specifiek willen we de rol van temperament, aandachtsprocessen en zelfregulerende vaardigheden nagaan bij het gedragsmatig, sociaal en emotioneel functioneren van deze kinderen om van daaruit het onderzoek naar diagnostiek en behandeling te kunnen ondersteunen. Deelname aan dit onderzoek bestaat uit het invullen van een aantal vragenlijsten en het uitvoeren van een aantal aandachts- en zelfregulatietaken. Een aantal van deze taken zijn computeroefeningen waarbij gekeken wordt hoe goed en hoe snel de kinderen hun aandacht kunnen richten en verplaatsen. Daarnaast zijn er ook taakjes waarbij gekeken wordt hoe goed de kinderen hun gedrag zelf kunnen regelen of hoe goed en hoe snel ze eenvoudige problemen kunnen oplossen. Verder zal ook een verkorte intelligentietest afgenomen worden.
Indien u nog vragen heeft of indien u geïnteresseerd bent om deel te nemen aan ons onderzoek, aarzel dan zeker niet om ons vrijblijvend te contacteren!
Contactpersoon: Vicky Samyn, e-mail: Vicky.Samyn@UGent.be of tel: 09/264.64.72


Beloningsonderzoek bij kinderen met autismespectrumstoornissen en kinderen met ADHD (8-16 jaar)

Doelgroep: Kinderen/adolescenten met ADHD en kinderen/adolescenten met autismespectrumstoornissen.
Zowel kinderen met ADHD als kinderen met autismespectrumstoornissen (ASS) reageren anders op beloning dan kinderen zonder ontwikkelingsstoornis. In wetenschappelijk onderzoek wordt er meestal beloond met geld. Voor ouders en leerkrachten is het uiteraard niet mogelijk om kinderen in het dagelijkse leven ook echt te belonen met geld, telkens ze een beloning verdienen. Daarom willen we in dit onderzoek nagaan of sociale beloning (zoals complimentjes) een zelfde effect heeft op het gedrag van kinderen met en zonder ADHD of ASS als een beloning in euro.
Indien u interesse heeft om deel te nemen of meer informatie wenst, kan u vrijblijvend een e-mail sturen naar Ellen.Demurie@UGent.be, tel: 09/264.94.11.


Broers en zussen van kinderen met ADHD gezocht (6-14 jaar)

De laatste jaren is er steeds meer interesse voor de beleving van de broers en zussen van kinderen met een beperking, autisme of een gedragsstoornis. Brussen groeien op in een unieke gezinssituatie. In hun gezin is er een persoon aanwezig die net iets anders is dan anderen, die net iets meer aandacht of ondersteuning nodig heeft.
Ik, Delphine Schelstraete, ben studente orthopedagogiek aan de universiteit Gent en doe voor mijn masterproef een onderzoek naar de beleving van broers en zussen van kinderen met ADHD.
Voor dit onderzoek ben ik nog op zoek naar broers en zussen tussen 6 en 14 jaar, die mij willen vertellen hoe het is om broer of zus te zijn van een kind of jongere met ADHD. Hiervoor kom ik een aantal keer op gesprek bij de broer of zus.
Indien u een zoon/dochter, broer/zus hebt die bereid is om aan dit onderzoek mee te werken of indien u, geheel vrijblijvend, meer informatie wenst over dit onderzoek, kan u steeds contact met me opnemen.
Meer info bij Delphine Schelstraete, mail: delphine.schelstraete@ugent.be, tel. 0499/20.20.80


ADHD, elk uur van de dag? (6-12 jaar)

Kinderen met ADHD vertonen meer probleemgedrag dan kinderen zonder ADHD in bijna alle situaties, maar toch lijken bepaalde omgevingsfactoren en tijdskenmerken er voor te zorgen dat deze verschillen in gedrag op bepaalde momenten groter zijn dan op andere. Verder onderzoek is nodig om meer zicht te krijgen op deze schommelingen in gedrag. Hiervoor zullen we een kind met ADHD en een klasgenootje gedurende twee dagen filmen in de klas en tijdens de speeltijd. Daarnaast zullen we ook vragen enkele dagen een uurwerkje te dragen dat hun beweging meet, samen met een 'hartmetertje' om het hartritme te meten. We weten dat kinderen na 10 minuten reeds vergeten zijn dat ze deze meetinstrumenten dragen.
Om dit project te laten slagen, zijn we op zoek naar een kinderen van de lagere school (tussen 6-12 jaar) met ADHD die samen met hun ouders bereid zijn om aan dit onderzoek deel te nemen.

Meer info bij Inge Antrop en Lindita Imeraj, mail: lindita.imeraj@ugent.be, tel: 09/332 67 86.


Miscommunicatie in het brein (8-16 jaar en 18-50 jaar)

Ons gedrag wordt voor een belangrijk deel gestuurd door het functioneren van onze hersenen. Zo zijn onze hersenen druk in de weer als we ons proberen te focussen op een taak of als we ons niet willen laten afleiden door irrelevante zaken. Om goed te functioneren in het dagelijkse leven is het bovendien belangrijk dat onze hersenen zich voortdurend aanpassen aan de veranderende eisen die de situatie stelt (rustig zijn tijdens wachten/slapen; geconcentreerd zijn tijdens huiswerk maken/aandachtstaken). Om goed te functioneren is het belangrijk dat verschillende gebieden in de hersenen nauw samenwerken. Deze samenwerking kan alleen maar optimaal verlopen als de communicatie goed verloopt tussen verschillende delen van onze hersenen. Een miscommunicatie in het brein kan tot gevolg hebben dat we moeilijk onze aandacht ergens bij kunnen houden, we vaak fouten maken, en we ons onrustig gaan voelen. In verschillende studies willen we, met behulp van EEG metingen, meer zicht krijgen op hoe de communicatie in de hersenen verloopt bij personen met ADHD en wat de gevolgen zijn van een minder goede communicatie. Tijdens een aantal aandachtstaken op een computer wordt de hersenactiviteit gemeten met behulp van een soort badmuts met daarin elektroden. De EEG meting is uiteraard volledig veilig en geheel pijnloos. Iedereen die deelneemt aan het onderzoek ontvangt een beloning.

Meer info bij Roeljan Wiersema, mail: Roeljan.wiersema@ugent.be, tel. 09/264.86.21.


Oproep onderzoek autismespectrumstoornissen


Opvolging broertjes en zusjes (jonger dan 24 maanden) van een kind met een autismespectrumstoornis (ASS)

Doelgroep: broertjes en zusjes (jonger dan 24 maanden) van een kind met een ASS-diagnose.
Omdat broertjes en zusjes van een kind met een ASS een verhoogde kans lopen op problemen in hun ontwikkeling en omdat het van belang is dat die problemen zo snel mogelijk worden opgespoord, hebben we een onderzoeksproject opgestart waarbij broertjes en zusjes worden opgevolgd. Broertjes en zusjes die pas geboren zijn of nog geboren moeten kunnen we voor het eerst onderzoeken wanneer ze vier en een halve maand oud zijn. Kindjes die al wat ouder zijn dan vier en een halve maand maar jonger dan 24 maanden proberen we zo snel mogelijk te zien.

We zien deze kinderen op regelmatige tijdstippen voor onderzoek (naar o.a. aandachtsontwikkeling, sociaal-communicatieve ontwikkeling, algemene ontwikkeling, ...) en informeren de ouders telkens over de ontwikkeling van hun kind. Meestal zal de ontwikkeling van deze kinderen binnen de normale variatie vallen, zodat we de ouders op dat moment kunnen geruststellen. Zien we in sommige gevallen toch een aantal problemen in de ontwikkeling, dan kunnen we deze opvolgen of verder laten onderzoeken, zodat het kind op elk moment voldoende ondersteuning kan krijgen. U kan op elk moment uw deelname aan het onderzoek beëindigen.

Indien u interesse heeft om deel te nemen kan u vrijblijvend een e-mail sturen voor meer informatie naar: Herbert.Roeyers@UGent.be.


Jonge kinderen met een autismespectrumstoornis: sociaal gedrag en communicatie spelenderwijs bekeken (<3 jaar)

Doelgroep: jonge kinderen tot drie jaar met (een vermoeden van) een autismespectrumstoornis .
Momenteel loopt aan de Universiteit Gent een onderzoek naar communicatievaardigheden en sociaal gedrag. Hiervoor zijn wij op zoek naar ouders van kinderen met een (vermoeden van een) autismespectrumstoornis, jonger dan 3 jaar, die hieraan wensen deel te nemen. Het onderzoek bestaat uit enkele kindvriendelijke taakjes, waarbij u als ouder altijd aanwezig kan blijven. Indien u interesse heeft om deel te nemen kan u vrijblijvend een e-mail sturen naar: Inge.Schietecatte@UGent.be, tel: 09/264 91 43


De rol van temperament bij kinderen met ADHD of een autismespectrumstoornis (11-15 jaar)

Doelgroep: jongens tussen 11 en 15 jaar met een diagnose ADHD of een autismespectrumstoornis.
Aan de hand van dit onderzoek willen we een beter zicht krijgen op de oorzaak van de problemen die kinderen met ADHD of een autismespectrumstoornis ervaren. Meer specifiek willen we de rol van temperament, aandachtsprocessen en zelfregulerende vaardigheden nagaan bij het gedragsmatig, sociaal en emotioneel functioneren van deze kinderen om van daaruit het onderzoek naar diagnostiek en behandeling te kunnen ondersteunen. Deelname aan dit onderzoek bestaat uit het invullen van een aantal vragenlijsten en het uitvoeren van een aantal aandachts- en zelfregulatietaken. Een aantal van deze taken zijn computeroefeningen waarbij gekeken wordt hoe goed en hoe snel de kinderen hun aandacht kunnen richten en verplaatsen. Daarnaast zijn er ook taakjes waarbij gekeken wordt hoe goed de kinderen hun gedrag zelf kunnen regelen of hoe goed en hoe snel ze eenvoudige problemen kunnen oplossen. Verder zal ook een verkorte intelligentietest afgenomen worden.
Indien u nog vragen heeft of indien u geïnteresseerd bent om deel te nemen aan ons onderzoek, aarzel dan zeker niet om ons vrijblijvend te contacteren!

Contactpersoon: Vicky Samyn, e-mail: Vicky.Samyn@UGent.be of tel: 09/264.64.72


Beloningsonderzoek bij kinderen met autismespectrumstoornissen en kinderen met ADHD (8-16 jaar)

Doelgroep: Kinderen/adolescenten met ADHD en kinderen/adolescenten met autismespectrumstoornissen.
Zowel kinderen met ADHD als kinderen met autismespectrumstoornissen (ASS) reageren anders op beloning dan kinderen zonder ontwikkelingsstoornis. In wetenschappelijk onderzoek wordt er meestal beloond met geld. Voor ouders en leerkrachten is het uiteraard niet mogelijk om kinderen in het dagelijkse leven ook echt te belonen met geld, telkens ze een beloning verdienen. Daarom willen we in dit onderzoek nagaan of sociale beloning (zoals complimentjes) een zelfde effect heeft op het gedrag van kinderen met en zonder ADHD of ASS als een beloning in euro.
Indien u interesse heeft om deel te nemen of meer informatie wenst, kan u vrijblijvend een e-mail sturen naar Ellen.Demurie@UGent.be, tel: 09/264.94.11.


top
Onderzoeksgroep OntwikkelingsstoornissenOnderzoeksgroep Ontwikkelingsstoornissen