Professoren: Prof. Dr. Herbert Roeyers, Prof. Dr. Annemie Desoete, Prof. Dr. Jaap van der Meere (gastprofessor), Prof. Dr. Edmund Sonuga-Barke (gastprofessor)
Wetenschappelijke medewerkers: Karen De Block, Ellen Demurie, Mieke Dereu, Leen De Schuymer, Frauke De Weerdt, Mieke Meirsschaut,
Tinneke Moyson, Griet Pattyn, Stefanie Pieters, Dr. Ruth Raymaekers, Vicky Samyn, Dr. Annemie Schepens, Inge Schietecatte, Pieter Stock, Martine Thys,
Séverine Van De Voorde, Dr. Petra Warreyn, Dr. Roeljan Wiersema, Ann Winnen
Oproep tot onderzoek
Oproep onderzoek ADHD
- Leren kinderen met ADHD of dyslexie uit hun fouten? (8-12 jaar)
- De rol van temperament bij kinderen met ADHD of een autismespectrumstoornis (11-15 jaar)
- Beloningsonderzoek bij kinderen met autismespectrumstoornissen en kinderen met ADHD (8-16 jaar)
- Broers en zussen van kinderen met ADHD gezocht (6-14 jaar)
- ADHD, elk uur van de dag? (6-12 jaar)
- Miscommunicatie in het brein (8-16 jaar en 18-50 jaar)
Oproep onderzoek autismespectrumstoornissen
- Opvolging broertjes en zusjes (jonger dan 24 maanden) van een kind met een autismespectrumstoornis (ASS)
- Jonge kinderen met een autismespectrumstoornis: sociaal gedrag en communicatie spelenderwijs bekeken (<3 jaar)
- De rol van temperament bij kinderen met ADHD of een autismespectrumstoornis (11-15 jaar)
- Beloningsonderzoek bij kinderen met autismespectrumstoornissen en kinderen met ADHD (8-16 jaar)
Onderzoeksdomeinen
De onderzoeksgroep verricht voornamelijk fundamenteel onderzoek naar de psychopathologische mechanismen bij personen met een ontwikkelingsstoornis. Het onderzoek gebeurt zowel bij kinderen, adolescenten als volwassenen wat toelaat om de ontwikkelingsdimensie in rekening te brengen. Bijzondere aandacht gaat naar het cognitief en sociaal-cognitief functioneren. De belangrijkste stoornissen die worden bestudeerd zijn autisme en verwante stoornissen (autismespectrumstoornissen), ADHD en leerstoornissen. Dit fundamentele onderzoek draagt bij tot de psychologische theorievorming over de genoemde problematieken en heeft implicaties voor diagnose en interventie. Verder gaat er bijzondere aandacht naar psychofysiologisch (EEG/ERP/fMRI) onderzoek.
Belangrijkste lopende projecten:
- Vroege signalen van autismespectrumstoornissen bij baby's en peuters
- Voorlopers van sociaal-cognitief begrijpen bij jonge kinderen met een autismespectrumstoornis
- Gedeelde aandacht bij baby's en peuters met een autismespectrumstoornis: onderzoek naar de onderliggende processen
- De sociale communicatie en interactie tussen een moeder en haar jonge kind met een autismespectrumstoornis
- Imitatie, begrip van intentionaliteit en gedeelde aandacht bij jonge kinderen met een autismespectrumstoornis: onderlinge samenhang en rol van het spiegelneuronen-systeem
- EEG/ERP onderzoek naar spiegelneuronen bij kinderen met een autismespectrumstoornis: imitatie, intentie en emotionele gezichtsverwerking
- Foutenverwerking bij kinderen met een autismespectrumstoornis
- Individuele verschillen in effortful control bij kinderen met een autismespectrumstoornis of ADHD
- Gevoeligheid voor beloning bij kinderen met ADHD en kinderen met een autismespectrumstoornis
- Het effect van beloning op executieve functies bij ADHD
- Klinische en neuropsychologische validatie van ADHD bij volwassenen: een categorische en dimensionele benadering
- EEG/ERP onderzoek naar foutenverwerking en toestandsregulatie in ADHD
- Ontwikkelingsverloop van ERP’s
- Neuropsychologisch en linguïstisch functioneren van kinderen met ADHD of dyslexie
- Executieve functies bij kinderen met dyslexie en/of dyscalculie
- Prenumerische predictoren van rekenproblemen
- Longitudinaal onderzoek bij drie cohorten (0-, 6- en 12-jarige kinderen) naar temperament en aspecten van ontwikkeling (motoriek, taal, sociaal-communicatief)
- De bijdrage van regulatorische vaardigheden aan de sociaal-communicatieve ontwikkeling van vroeggeboren baby's en peuters
- Doelgroepen en evidence-based behandelingsmethoden van de multidisciplinaire revalidatie in NOK en PSY revalidatiecentra
- Kwaliteit van Leven van brussen van kinderen met een beperking
- Sociale Kaart Autisme Vlaanderen
www.weblink.be/sen/sokaaut - Website voor ouders van kinderen met een autismespectrumstoornis
www.participate-autisme.be
Perspectieven
De onderzoeksgroep zal ook participeren in cross-nationale studies op het vlak van klinisch-psychologische interventies en genetica.
Representatieve publicaties
in press:
- Anney, R., Hawi, Z., Sheehan, K., Mulligan, A., Pinto, C., Brookes, K., Xu, X, Zhou, K., Franke, B., Buitelaar, J., Vermeulen, S, Banaschewski, T., Sonuga-Barke, E., Ebstein, R., Manor, I., Miranda, A., Mulas, F., Oades, R.D., Roeyers, H., Rommelse, N., Rothenberger, A., Sergeant, J, Steinhausen, H-C, Taylor, E., Thompson, M., Asherson, P., Faraone, S., Gill, M. (in press). Parent of Origin Effects in Attention/Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD): Analysis of data from the International Multicentre ADHD Genetics (IMAGE) programme. American Journal of Medical Genetics, Part B.
- Ponnet, K., Buysse, A., Roeyers, H., & De Clercq, A. (in press). Empathic accuracy in young adults with PDD: Does structure matter? Journal of Autism and Developmental Disorders.
- Roeyers, H. & Baeyens, D. (in press). Aandachtsprocessen. In K. Verschueren en H. Koomen (Red.), Handboek diagnostiek in de leerlingenbegeleiding. Antwerpen: Garant Uitgevers.
- Roeyers, H. & Warreyn, P. (in press). Pervasieve ontwikkelingsstoornissen. In P. Prins en C. Braet (Red.), Klinische Ontwikkelingspsychologie. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
- Sonuga-Barke, E.J.S., Brookes, K., Buitelaar, J., Bitsakou, P, Baeyens, D, Buschgens, C., Chen, W., Christiansen, H., Eisenberg, J., Kuntsi, J., Manor, I., Meliá, A. , Mulligan, A., Rommelse, N., Müller, U., Uebel, H., Banaschewski, T.,Ebstein, R., Gill, M., Miranda, A., Oades, R.D., Roeyers, H., Rothenberger, A., Sergeant, J., Steinhausen, H.C., Thompson, M., Taylor, E., Asherson, P., Faraone, S.V. (in press). Intelligence in DSM-IV combined type Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder is not predicted by either dopamine receptor/transporter genes or any other previously identified risk allele for attention-deficit/hyperactivity disorder. American Journal of Medical Genetics Part B: Neuropsychiatric Genetics.
- Zhou, K., Chen, W., Buitelaar, J., Banaschewski, T., Oades, R.D., Franke, B., Sonuga-Barke, E., Ebstein, R., Eisenberg, J., Mulligan, A., Gill, M., Manor, I., Miranda, A., Mulas, F., Roeyers, H., Rothenberger, A., Sergeant, J., Steinhausen, H-C., Jessica Lasky-Su, J, Taylor, E., Brookes, K.J., Xu, X, Neale, B., Rijsdijk, F. , Thompson, M., Asherson, P., Faraone, S.V. (in press). Genetic Heterogeneity in ADHD: DAT1 Gene Only Affects Probands without CD. American Journal of Medical Genetics Part B: Neuropsychiatric Genetics.
2008:
- Brookes, K.J., Neale, B., Xu, X., Thapar, A., Gill, M., Langley, K., Hawi, Z., Mill, J., Taylor, E., Franke, B., Chen, W., Ebstein, R., Buitelaar, J., Banaschewski, T., Sonuga-Barke, E., Eisenberg, J., Manor, I., Miranda, A., Oades, R.D., Roeyers, H., Rothenberger, A., Sergeant, J., Steinhausen, H.C., Faraone, S.V., & Asherson, P. (2008). Differential dopamine receptor D4 allele association with ADHD dependent of proband season of birth. American Journal of Medical Genetics Part B: Neuropsychiatric Genetics, 147B, 1, 94-99.
- Mulder, M., Baeyens, D., Davidson, M.C., Casey, B.J., van der Ban, E., van Engeland, H., & Durston, S. (2008). Familial vulnerability to ADHD affects activity in cerebellum in addition to prefrontal systems. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 47, 1, 68-75.
- Neale, B.M., Sham, P.C., Purcell, S., Banaschewski, T., Buitelaar, J., Franke, B., Sonuga-Barke, E., Ebstein, R., Eisenberg, J., Mulligan, A., Gill, M., Manor, I., Miranda, A., Mulas, F., Oades, R.D., Roeyers, H., Rothenberger, A., Sergeant, J., Steinhausen, H-C., Taylor, E., Thompson, M., Zhou, K., Asherson, P, Faraone, S.V. (2008). Population Differences in the International Multi-centre ADHD Gene (IMAGE) Project. Genetic Epidemiology, 32, 2, 98-107.
2007:
- Andreou, P., Neale, B.M., Chen, W., Christiansen, H., Gabriels, I., Heise, A., Meidad, S. Muller, U.C., Uebel, H., Banaschewski, T., Manor, I., Oades, R.D., Roeyers, H., Rothenberger, A. Sham, P. Steinhausen, H.C., Asherson, P., Kuntsi, J. (2007). Reaction time performance in ADHD under fast-incentive condition and familial effects. Psychological Medicine, 37, 21, 1703-1715.
- Asherson, P. Brookes, K, Franke, B, Chen, W., Gill, M., Ebstein, R., Buitelaar, Banaschewski, Sonuga-Barke, E., Eisenberg, J.J., Manor, I., Miranda, A., Oades, R.D., Roeyers, H., Rothenberger, A., Sergeant, J.A., Steinhausen, H.C.,& Faraone, S.V. (2007). Confirmation that a specific haplotype of the dopamine transporter gene is associated with combined type ADHD. The American Journal of Psychiatry, 164, 4, 674-677.
- Baeyens, D., Roeyers, H., Naert, S., Hoebeke, P., & Vande Walle, J. (2007). The impact of maturation of brainstem inhibition on enuresis: a startle eyeblink modification study with two-year follow-up. The Journal of Urology, 178, 6, 2621-2625.
- Baeyens, D., Roeyers, H. Van Erdeghem, S., Hoebeke, P., & Vande Walle, J. (2007). The prevalence of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) in children with (non-monosymptomatic) enuresis: a 4-year follow-up study. The Journal of Urology, 178, 6, 2616-2620.
- De Groote, I., Roeyers, H., & Striano, T. (2007). Gaze following as a function of affective expression in 3-, 6- and 9-month-old infants. Infant Behavior and Development, 30, 3, 492-498.
- De Groote, I., Vanhaesebrouck, P., Bruneel, E., Dom, L., Durein, I., Hasaerts, D, Laroche, S., Oostra, A., Ortibus, E., Roeyers, H., van Mol, C. (2007). Overall outcome at 3 years of age in a population-based cohort of extremely preterm infants. Obstetrics & Gynecology, 110, 4, 855-864.
- Desoete, A. (2007). Students with mathematical disabilities in Belgium: from definition, classification and assessment to STICORDI devices. In T.E. Scruggs & M.A. Mastropieri (Eds.), Advances in Learning and Behavioral Disabilities. International Perspectives Amsterdam & Oxford: Elsevier Press, 20, 181-222.
- Desoete, A. (2007). Dyscalculie: overroepen of onderschat in het secundair onderwijs? Wiskunde & Onderwijs, 33, 112-118.
- Franck, E., De Raedt, R., Dereu, M., & Van den Abbeele, D. (2007). Implicit and explicit self-esteem in currently depressed individuals with and without suicidal ideation. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 38, 1, 75-85.
- Lasky-Su, J., Banaschewski, T., Buitelaar, J., Franke, B., Brookes, K., Sonuga-Barke, E.J.S., Ebstein, R., Eisenberg, J., Gill, M., Manor, I., Miranda, A., Mulas, F., Oades, R.D., Roeyers, H., Rothenberger, A., Sergeant, J., Steinhausen, H.C., Taylor, E., Zhou, K., Thompson, M., Asherson, P., Faraone, S.V. (2007). Partial replicaton of a DRD4 associaton in ADHD individuals using a statistically derived quantitative trait for ADHD in a family-based association test. Biological Psychiatry, 62, 9, 985-990.
- Raymaekers, R., Antrop, I., van der Meere, J.J., Wiersema, J.R., & Roeyers, H. (2007). HFA and ADHD: A direct comparison on state regulation and response inhibition. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 29, 4, 418-427.
- Renty, J. & Roeyers, H. (2007). Individual and Marital Adaptation in Men with Autism Spectrum Disorder and Their Spouses: The Role of Social Support and Coping Strategies. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37, 7, 1247-1255.
- Roeyers, H. (2007). Is vroeger ook beter? Over het nut van van vroegdetectie en vroegdiagnostiek van autisme. In I. Noens en E. Van Ijzendoorn (Red.), Autisme in orthopedagogisch perspectief. Amsterdam: Boom academic, 37-45.
- Stock, P., Desoete, A., & Roeyers, H. (2007). Early markers for arithmetic difficulties. Educational and Child Psychology, 24, 28-39.
- Stock, P., Desoete, A., & Roeyers, H. (2007). Dyscalculie, een stoornis met vele gezichten. Een overzichtbegspreking van subtyperingen bij rekenstoornissen. Signaal, 59, 22-42.
- Van Hoecke, E., Baeyens, D., Vandenbossche, H., Hoebeke, P. & Vande Walle, J. (2007). Early detection of psychological problems in a population of children with (non-)monosymptomatic enuresis: construction and validation of the short screening instrument for psychological problems in enuresis. The Journal of Urology, 178, 6, 2611-2615.
- Vanvuchelen, M., Roeyers, H., & De Weerdt, W. (2007). Nature of motor imitation problems in school-aged males with autism: how congruent are the error types? Developmental Medicine and Child Neurology, 49, 1, 6-12.
- Vanvuchelen, M., Roeyers, H., & De Weerdt, W. (2007). Nature of motor imitation problems in school-aged boys with autism. A motor or a cognitive problem? Autism, 11, 3, 225-240.
- Warreyn, P., Roeyers, H., Van Wetswinkel, U., & De Groote, I. (2007). Temporal coordination of joint attention behavior in preschoolers with autism spectrum disorder. Journal of Autism an Developmental Disorders, 37, 3, 501-512.
- Wiersema, J.R., van der Meere, J.J., & Roeyers, H. (2007). Developmental changes in error monitoring: an event-related potential study. Neuropsychologia, 45, 8, 1649-1657.
2006:
- Antrop, I. , Stock, P., Verté, S., Wiersema, R., Baeyens, D., & Roeyers, H. (2006). ADHD and delay aversion: The influence of non-temporal stimulation on choice for delayed rewards. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47, 11, 1152-1158.
- Baeyens, D., Roeyers, H., D'Haese, L., Pieters, F., Hoebeke, P. & Vande Walle, J. (2006). The prevalence of ADHD in children with enuresis: a comparison between a tertiary and non-tertiary care sample. Acta Paediatrica, 95, 3, 347-352.
- Baeyens, D., Roeyers, H., Hoebeke, P., Antrop, I., Mauel., R. & Vande Walle, J. (2006). The impact of ADHD on brainstem dysfunction in nocturnal enuresis. Journal of Urology, 176, 2, 744-748.
- Baeyens, D., Roeyers, H. & Vande Walle, J. (2006). Subtypes of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD): distinct or related disorders across measurement levels. Child Psychiatry and Human Development, 36, 4, 403-417.
- Brookes, K., Xu, X., Chen, W., Zhou, K., Neale, B., Lowe, N., Aneey, R., Franke, B., Gill, M., Ebstein, R., Buitelaar, J., Sham, P., Campbell, D., Knight, J., Andreou, P., Altink, M., Arnold, R., Boer, F., Buschgens, C., Butler, L., Christiansen, H., Feldman, L., Fleischman, K., Fliers, E., Howe-Forbes, R., Goldfarb, A., Heise, A., Gabriels, I., Korn-Lubetzki, I., Marco, R., Medad, S., Minderaa, R., Mulas, F., Muller, U., Mulligan, A., Rabin, K., Rommelse, N., Sethna, V., Sorohan, J., Uebel, H., Psychogiou, L., Weeks, A., Barrett, R., Craig, I., Banaschewski, T., Sonuga-Barke, E., Eisenberg, J., Kuntsi, J., Manor, I., McGuffin, P., Miranda, A., D Oades, R., Plomin, R., Roeyers, H., Rothenberger, A., Sergeant, J., Steinhausen, H. C., Taylor, E., Thompson, M., Faraone, S. V., Asherson, P., Johansson, L. (2006). The analysis of 51 genes in DSM-IV combined type attention deficit hyperactivity disorder: association signals in DRD4, DAT1 and 16 other genes. Molecular Psychiatry, 11, 10, 934-953.
- De Groote, I., Roeyers, H. & Warreyn, P. (2006). Social communicative abilities in young high-risk preterm children. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 18, 2, 183-200.
- Desoete, A. & Roeyers, H. (2006). Metacognitive macroevaluations in mathematica problemsolving. Learning and Instruction, 16, 1, 12-25.
- Desoete, A., Roeyers, H.,& Huylebroeck, A. (2006). Metacognitive skills in Belgian third grade children (age 8 to 9) with and without mathematical learning disabilities. Metacognition and Learning, 1, 2, 119-135.
- Raymaekers, R., van der Meere, J.J. & Roeyers, H. (2006). Response Inhibition and Immediate Arousal in Children with High-Functioning Autism. Child Neuropsychology, 12, 4-5, 349-359.
- Renty J., & Roeyers H (2006). Satisfaction with formal support and education for children with autism spectrum disorder: the voices of the parents; Child Care Health and Development, 32, 3, 371-385.
- Renty, J., & Roeyers, H. (2006). Quality of life in high-functioning adults with autism spectrum disorder: The predictive value of disability and support characteristics. Autism, 10, 5, 511-524.
- Verté, S., Geurts, H. M., Roeyers, H., Oosterlaan, J, & Sergeant, J.A. (2006). The Relationship of Working Memory, Inhibition, and Response Variability in Child Psychopathology. Journal of Neuroscience Methods, 151, 1, 5-14.
- Verté, S., Geurts, H. M., Roeyers, H., Oosterlaan, J., & Sergeant, J. A. (2006). Executive functioning in children with an autism spectrum disorder: Can we differentiate within the spectrum? Journal of Autism and Developmental Disorders, 36, 3, 351-372.
- Verté, S., Geurts, H. M., Roeyers, H., Oosterlaan, J., & Sergeant, J. A. (2006). Can the children's communication checklist differentiate autism spectrum subtypes? Autism, 10, 3, 266-287.
- Verté, S., Hebbrecht, L., & Roeyers, H. (2006). Psychological adjustment of siblings of children who are deaf or hard of hearing. Volta Review, 106, 1, 89-110.
- Wiersema, R., van der Meere, J., Antrop, I., & Roeyers, H. (2006). State regulation in adult ADHD: An event-related potential study. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 28, 7, 1113-1126.
- Wiersema, R., van der Meere, J., Roeyers, H., Van Coster, R., & Baeyens, D. (2006). Event rate and event-related potentials in ADHD. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47, 6, 560-267.
2005:
- Antrop, I., Buysse, A., Roeyers, H. & Van Oost, P. (2005). Activity in children with ADHD during waiting situations in the classroom: A pilot study. British Journal of Educational Psychology, 75, 1, 51-69.
- Antrop, I., Roeyers, H., & De Baecke, L. (2005). Effects of time of day on classroom behaviour in children with ADHD. School Psychology International, 26, 1, 29-43.
- Bachot, J., Gevers, W., Fias, W., & Roeyers, H. (2005). Number sense in children with visuospatial disabilities: Orientation of the mental number line. Psychological Science, 47, 1, 172-183.
- Baeyens, D., Roeyers, H., Demeyere, I., Verté, S., Hoebeke, H. & Vande Walle, J. (2005). Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) as a risk factor for persistent nocturnal enuresis in children: a two-year follow-up study. Acta Paediatrica, 94, 11, 1619-1625.
- Baeyens, D., Roeyers, H., Vande Walle, J. & Hoebeke, P. (2005). Behavioural problems and attention-deficit hyperactivity disorder in children with enuresis: a literature review. European Journal of Pediatrics, 164, 11, 665-672.
- Banaschewski, T., Hollis, C., Oosterlaan, J., Roeyers, H., Rubia, K., Willcutt, E., Taylor, E. (2005). Towards an understanding of unique and shared pathways in the psychopathophysiology of ADHD. Developmental Science, 8, 2, 132-140.
- Desoete, A, & Roeyers, H. (2005). Cognitive skills in mathematical problem solving in grade 3. British Journal of Educational Psychology, 75, 1, 119-138.
- Geurts, H. M, Verté, S., Oosterlaan, J., Roeyers, H., & Sergeant, J. A. (2005). ADHD subtypes: do they differ in their executive functioning profile? Archives of Clinical Neuropsychology, 20, 4, 457-477.
- Ponnet, K., Buysse, A., Roeyers, H., & De Corte, K. (2005). Empathic accuracy in adults with and without PDD during a dyadic conversation. Journal of Autism and Developmental Disorders, 35, 5, 585-600.
- Renty, J. & Roeyers, H. (2005). Students with autism spectrum disorder in special and general education schools in Flanders. The British Journal of Developmental Disabilities, 51, 1, 27-39.
- Verté, S., Geurts, H. M., Roeyers, H., Oosterlaan, J., & Sergeant, J. A. (2005). Executive functioning in children with autism and Tourette syndrome. Development and Psychopathology, 17, 2, 415-445.
- Warreyn, P., Roeyers, H., Oelbandt, T., & De Groote, I. (2005). What are you looking at? Joint attention and visual perspective taking in young children with autism spectrum disorder. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 17, 1, 55-73.
- Warreyn, P., Roeyers, H., & De Groote, I. (2005). Early social communicative behaviours of preschoolers with autism spectrum disorder during interaction with their mothers. Autism, 9, 342-361.
- Wiersema, R., van der Meere, J., & Roeyers, H. (2005). ERP correlates of impaired error monitoring in children with ADHD. Journal of Neural Transmission, 112, 10, 1417-1430.
- Wiersema, R., van der Meere, J., Roeyers, H. (2005). State regulation and response inhibition in children with ADHD and children with early- and continuously treated phenylketonuria: An event-related potential comparison. Journal of Inherited Metabolic Disease, 28, 6, 831-843.
2004:
- Baeyens, D., Roeyers, H., Hoebeke, P., Verté, S., Van Hoecke, E., & Vande Walle, J. (2004). Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) in children with nocturnal enuresis. Journal of Urology, 171, 6, 2576-2579.
- Desoete, A., Roeyers, H., & De Clercq A. (2004). Children with mathematics learning disabilities in Belgium. Journal of Learning Disabilities, 37, 1, 50-61.
- Geurts, H. M., Verté, S., Oosterlaan, J., Roeyers, H., Hartman, C.A., Mulder, E.J., van Berckelaer-Onnes, I.A., & Sergeant, J.A.. (2004). Can the Children’s Communication Checklist Differentiate between Children with Autism, Children with ADHD, and Normal Controls? Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45, 8, 1437-1454.
- Geurts, H. M., Verté, S., Oosterlaan, J., Roeyers, H., & Sergeant, J.A. (2004). How specific are executive functioning deficits in attention deficit hyperactivity disorder and autism? Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45, 4, 836-854.
- Ponnet, K., Roeyers, H., Buysse, A., De Clercq, A., & Van der Heyden, E. (2004). Advanced mind-reading in adults with Asperger syndrome. Autism, 8, 249-266.
- Raymaekers, R., van der Meere, J.J., & Roeyers, H. (2004). Event-Rate Manipulation and its Effect on Arousal Modulation and Response Inhibition in Adults with High Functioning Autism. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 26, 1, 74-82.
- Warreyn, P., Roeyers, H., Peene, N., & De Groote, I. (2004). Do early social-communicative abilities predict later perspective-taking in autism? A 3-year follow-up study. Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies, 6, 131-148.
2003:
- De Clercq, A., Crombez, G., Buysse, A., & Roeyers, H. (2003). A simple and sensitive method to measure timing accuracy. Behaviour Research Methods, Instruments & Computers, 35, 1, 109-115.
- Desoete A., Roeyers, H. en De Clercq, A. (2003). Can off-line metacognition enhance mathematical problem solving? Journal of Educational Psychology, 95, 1, 188-200.
- Van Hoecke, E., Baeyens, D., Hoebeke, P., Van de Walle, J., & Roeyers, H. (2003). Socio-economic Status as a Common Factor Underlying the Association Between Enuresis and Psychopathology. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, 24, 2, 109-114.
- Verté, S., Roeyers, H., & Buysse, A. (2003). Behavioural Problems, Social Competence and Self-Concept in Siblings of Children with Autism. Child: Care, Health and Development, 29, 3, 193-205.
2002:
- Antrop, I., Buysse, A., Roeyers, H. & Van Oost, P. (2002). Stimulation seeking and hyperactive behavior in children with ADHD: A re-analysis. Perceptual and Motor Skills, 95, 71-90.
- Antrop, I., Roeyers, H., Oosterlaan, J. & Van Oost, P. (2002).Agreement between parent and teacher ratings of disruptive behavior disorders in children with clinically diagnosed ADHD. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 24, 1, 67-73.
- Desoete, A. & Roeyers, H. (2002). Off-line metacognition. A domain-specific retardation in young children with learning disabilities? Learning Disability Quarterly, 25, 123-139.
2001:
- Desoete, A., Roeyers, H. & Buysse, A. (2001). Metacognition and mathematical problem solving in grade 3. Journal of Learning Disabilities, 34, 5, 435-449.
- Roeyers, H., Buysse, A., Ponnet, K., & Pichal, B. (2001). Advancing advanced mindreading tests: Empathic accuracy in adults with a pervasive developmental disorder. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 42, 271-278.
2000:
- Antrop, I., Roeyers, H., Van Oost, P., & Buysse, A. (2000). Stimulation seeking and hyperactivity in children with ADHD. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 41, 225-231.
- Declercq, A., Desoete, A. & Roeyers, H. (2000). EPA2000: A multilingual, programmable computer assessment of off-line metacognition in children with mathematical-learning disabilities. Behavior Research Methods Instruments and Computers , 32, 2, 304-311.
1998:
- Roeyers, H., Keymeulen, H., & Buysse, A. (1998). Differentiating Attention Deficit Hyperactivity Disorder from Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified. Journal of Learning Disabilities, 31, 565 - 571.
- Roeyers, H., Van Oost, P., & Bothuyne, S. (1998). Immediate imitation and joint-attention in young children with autism. Development and Psychopathology, 10, 441- 450.
Oproep tot onderzoek
Oproep onderzoek ADHD
Leren kinderen met ADHD of dyslexie uit hun fouten? (8-12 jaar)
Doelgroep: kinderen met ADHD, dyslexie, of ADHD + dyslexie.
Uit een vorige studie van onze onderzoeksgroep bleek dat zowel kinderen met ADHD als kinderen met dyslexie meer fouten maken dan controlekinderen wanneer ze snel moeten reageren, zelfs bij heel
gemakkelijke taken. De vraag is echter of dit bij beide stoornissen door dezelfde factoren veroorzaakt wordt. Om dit te onderzoeken zal het hersenfunctioneren tijdens het maken van een fout bekeken
worden aan de hand van EEG metingen. Kinderen krijgen tijdens het uitvoeren van computertaken een soort muts op met electroden die de hersenactiviteit kunnen meten. Dit is volledig veilig en uiteraard
pijnloos (zoals een cardiogram voor het meten van de hartfunctie).
Meer info bij Séverine Van De Voorde, mail: severine.vandevoorde@ugent.be, tel: 09/264 94 16.
De rol van temperament bij kinderen met ADHD of een autismespectrumstoornis (11-15 jaar)
Doelgroep: jongens tussen 11 en 15 jaar met een diagnose ADHD of een autismespectrumstoornis.
Aan de hand van dit onderzoek willen we een beter zicht krijgen op de oorzaak van de problemen die kinderen met ADHD of een autismespectrumstoornis ervaren. Meer specifiek willen we de rol van
temperament, aandachtsprocessen en zelfregulerende vaardigheden nagaan bij het gedragsmatig, sociaal en emotioneel functioneren van deze kinderen om van daaruit het onderzoek naar diagnostiek en
behandeling te kunnen ondersteunen. Deelname aan dit onderzoek bestaat uit het invullen van een aantal vragenlijsten en het uitvoeren van een aantal aandachts- en zelfregulatietaken. Een aantal van
deze taken zijn computeroefeningen waarbij gekeken wordt hoe goed en hoe snel de kinderen hun aandacht kunnen richten en verplaatsen. Daarnaast zijn er ook taakjes waarbij gekeken wordt hoe goed
de kinderen hun gedrag zelf kunnen regelen of hoe goed en hoe snel ze eenvoudige problemen kunnen oplossen. Verder zal ook een verkorte intelligentietest afgenomen worden.
Indien u nog vragen heeft of indien u geïnteresseerd bent om deel te nemen aan ons onderzoek, aarzel dan zeker niet om ons vrijblijvend te contacteren!
Contactpersoon: Vicky Samyn, e-mail: Vicky.Samyn@UGent.be of tel: 09/264.64.72
Beloningsonderzoek bij kinderen met autismespectrumstoornissen en kinderen met ADHD (8-16 jaar)
Doelgroep: Kinderen/adolescenten met ADHD en kinderen/adolescenten met autismespectrumstoornissen.
Zowel kinderen met ADHD als kinderen met autismespectrumstoornissen (ASS) reageren anders op beloning dan kinderen zonder ontwikkelingsstoornis. In wetenschappelijk onderzoek wordt er meestal
beloond met geld. Voor ouders en leerkrachten is het uiteraard niet mogelijk om kinderen in het dagelijkse leven ook echt te belonen met geld, telkens ze een beloning verdienen. Daarom willen we in dit
onderzoek nagaan of sociale beloning (zoals complimentjes) een zelfde effect heeft op het gedrag van kinderen met en zonder ADHD of ASS als een beloning in euro.
Indien u interesse heeft om deel te nemen of meer informatie wenst, kan u vrijblijvend een e-mail sturen naar Ellen.Demurie@UGent.be, tel: 09/264.94.11.
Broers en zussen van kinderen met ADHD gezocht (6-14 jaar)
De laatste jaren is er steeds meer interesse voor de beleving van de broers en zussen van kinderen met een beperking, autisme of een gedragsstoornis. Brussen groeien op in een unieke gezinssituatie.
In hun gezin is er een persoon aanwezig die net iets anders is dan anderen, die net iets meer aandacht of ondersteuning nodig heeft.
Ik, Delphine Schelstraete, ben studente orthopedagogiek aan de universiteit Gent en doe voor mijn masterproef een onderzoek naar de beleving van broers en zussen van kinderen met ADHD.
Voor dit onderzoek ben ik nog op zoek naar broers en zussen tussen 6 en 14 jaar, die mij willen vertellen hoe het is om broer of zus te zijn van een kind of jongere met ADHD. Hiervoor kom ik een aantal
keer op gesprek bij de broer of zus.
Indien u een zoon/dochter, broer/zus hebt die bereid is om aan dit onderzoek mee te werken of indien u, geheel vrijblijvend, meer informatie wenst over dit onderzoek, kan u steeds contact met me opnemen.
Meer info bij Delphine Schelstraete, mail: delphine.schelstraete@ugent.be, tel. 0499/20.20.80
ADHD, elk uur van de dag? (6-12 jaar)
Kinderen met ADHD vertonen meer probleemgedrag dan kinderen zonder ADHD in bijna alle situaties, maar toch lijken bepaalde omgevingsfactoren en tijdskenmerken er voor te zorgen dat deze verschillen
in gedrag op bepaalde momenten groter zijn dan op andere. Verder onderzoek is nodig om meer zicht te krijgen op deze schommelingen in gedrag. Hiervoor zullen we een kind met ADHD en een
klasgenootje gedurende twee dagen filmen in de klas en tijdens de speeltijd. Daarnaast zullen we ook vragen enkele dagen een uurwerkje te dragen dat hun beweging meet, samen met een 'hartmetertje' om
het hartritme te meten. We weten dat kinderen na 10 minuten reeds vergeten zijn dat ze deze meetinstrumenten dragen.
Om dit project te laten slagen, zijn we op zoek naar een kinderen van de lagere school (tussen 6-12 jaar) met ADHD die samen met hun ouders bereid zijn om aan dit onderzoek deel te nemen.
Meer info bij Inge Antrop en Lindita Imeraj, mail: lindita.imeraj@ugent.be, tel: 09/332 67 86.
Miscommunicatie in het brein (8-16 jaar en 18-50 jaar)
Ons gedrag wordt voor een belangrijk deel gestuurd door het functioneren van onze hersenen. Zo zijn onze hersenen druk in de weer als we ons proberen te focussen op een taak of als we ons niet
willen laten afleiden door irrelevante zaken. Om goed te functioneren in het dagelijkse leven is het bovendien belangrijk dat onze hersenen zich voortdurend aanpassen aan de veranderende eisen die de
situatie stelt (rustig zijn tijdens wachten/slapen; geconcentreerd zijn tijdens huiswerk maken/aandachtstaken). Om goed te functioneren is het belangrijk dat verschillende gebieden in de hersenen nauw
samenwerken. Deze samenwerking kan alleen maar optimaal verlopen als de communicatie goed verloopt tussen verschillende delen van onze hersenen. Een miscommunicatie in het brein kan tot gevolg
hebben dat we moeilijk onze aandacht ergens bij kunnen houden, we vaak fouten maken, en we ons onrustig gaan voelen. In verschillende studies willen we, met behulp van EEG metingen, meer zicht
krijgen op hoe de communicatie in de hersenen verloopt bij personen met ADHD en wat de gevolgen zijn van een minder goede communicatie. Tijdens een aantal aandachtstaken op een computer wordt de
hersenactiviteit gemeten met behulp van een soort badmuts met daarin elektroden. De EEG meting is uiteraard volledig veilig en geheel pijnloos. Iedereen die deelneemt aan het onderzoek ontvangt een
beloning.
Meer info bij Roeljan Wiersema, mail: Roeljan.wiersema@ugent.be, tel. 09/264.86.21.
Oproep onderzoek autismespectrumstoornissen
Opvolging broertjes en zusjes (jonger dan 24 maanden) van een kind met een autismespectrumstoornis (ASS)
Doelgroep: broertjes en zusjes (jonger dan 24 maanden) van een kind met een ASS-diagnose.
Omdat broertjes en zusjes van een kind met een ASS een verhoogde kans
lopen op problemen in hun ontwikkeling en omdat het van belang is dat
die problemen zo snel mogelijk worden opgespoord, hebben we een
onderzoeksproject opgestart waarbij broertjes en zusjes worden
opgevolgd. Broertjes en zusjes die pas geboren zijn of nog geboren
moeten kunnen we voor het eerst onderzoeken wanneer ze vier en een
halve maand oud zijn. Kindjes die al wat ouder zijn dan vier en een
halve maand maar jonger dan 24 maanden proberen we zo snel mogelijk te zien.
We zien deze kinderen op regelmatige tijdstippen voor onderzoek (naar
o.a. aandachtsontwikkeling, sociaal-communicatieve ontwikkeling,
algemene ontwikkeling, ...) en informeren de ouders telkens over de
ontwikkeling van hun kind. Meestal zal de ontwikkeling van deze
kinderen binnen de normale variatie vallen, zodat we de ouders op dat
moment kunnen geruststellen. Zien we in sommige gevallen toch een
aantal problemen in de ontwikkeling, dan kunnen we deze opvolgen of
verder laten onderzoeken, zodat het kind op elk moment voldoende
ondersteuning kan krijgen. U kan op elk moment uw deelname aan het
onderzoek beëindigen.
Indien u interesse heeft om deel te nemen kan u vrijblijvend een e-mail sturen voor meer informatie naar: Herbert.Roeyers@UGent.be.
Jonge kinderen met een autismespectrumstoornis: sociaal gedrag en communicatie spelenderwijs bekeken (<3 jaar)
Doelgroep: jonge kinderen tot drie jaar met (een vermoeden van) een autismespectrumstoornis .
Momenteel loopt aan de Universiteit Gent een onderzoek naar communicatievaardigheden en sociaal gedrag. Hiervoor zijn wij op zoek naar ouders van kinderen met een (vermoeden van een)
autismespectrumstoornis, jonger dan 3 jaar, die hieraan wensen deel te nemen. Het onderzoek bestaat uit enkele kindvriendelijke taakjes, waarbij u als ouder altijd aanwezig kan blijven. Indien u interesse
heeft om deel te nemen kan u vrijblijvend een e-mail sturen naar: Inge.Schietecatte@UGent.be, tel: 09/264 91 43
De rol van temperament bij kinderen met ADHD of een autismespectrumstoornis (11-15 jaar)
Doelgroep: jongens tussen 11 en 15 jaar met een diagnose ADHD of een autismespectrumstoornis.
Aan de hand van dit onderzoek willen we een beter zicht krijgen op de oorzaak van de problemen die kinderen met ADHD of een autismespectrumstoornis ervaren. Meer specifiek willen we de rol van
temperament, aandachtsprocessen en zelfregulerende vaardigheden nagaan bij het gedragsmatig, sociaal en emotioneel functioneren van deze kinderen om van daaruit het onderzoek naar diagnostiek en
behandeling te kunnen ondersteunen. Deelname aan dit onderzoek bestaat uit het invullen van een aantal vragenlijsten en het uitvoeren van een aantal aandachts- en zelfregulatietaken. Een aantal van
deze taken zijn computeroefeningen waarbij gekeken wordt hoe goed en hoe snel de kinderen hun aandacht kunnen richten en verplaatsen. Daarnaast zijn er ook taakjes waarbij gekeken wordt hoe goed
de kinderen hun gedrag zelf kunnen regelen of hoe goed en hoe snel ze eenvoudige problemen kunnen oplossen. Verder zal ook een verkorte intelligentietest afgenomen worden.
Indien u nog vragen heeft of indien u geïnteresseerd bent om deel te nemen aan ons onderzoek, aarzel dan zeker niet om ons vrijblijvend te contacteren!
Contactpersoon: Vicky Samyn, e-mail: Vicky.Samyn@UGent.be of tel: 09/264.64.72
Beloningsonderzoek bij kinderen met autismespectrumstoornissen en kinderen met ADHD (8-16 jaar)
Doelgroep: Kinderen/adolescenten met ADHD en kinderen/adolescenten met autismespectrumstoornissen.
Zowel kinderen met ADHD als kinderen met autismespectrumstoornissen (ASS) reageren anders op beloning dan kinderen zonder ontwikkelingsstoornis. In wetenschappelijk onderzoek wordt er meestal
beloond met geld. Voor ouders en leerkrachten is het uiteraard niet mogelijk om kinderen in het dagelijkse leven ook echt te belonen met geld, telkens ze een beloning verdienen. Daarom willen we in dit
onderzoek nagaan of sociale beloning (zoals complimentjes) een zelfde effect heeft op het gedrag van kinderen met en zonder ADHD of ASS als een beloning in euro.
Indien u interesse heeft om deel te nemen of meer informatie wenst, kan u vrijblijvend een e-mail sturen naar Ellen.Demurie@UGent.be, tel: 09/264.94.11.